Safari en cultureel bezig zijn - Reisverslag uit Masai Mara, Kenia van Kamila Analous Guarch Percincula - WaarBenJij.nu Safari en cultureel bezig zijn - Reisverslag uit Masai Mara, Kenia van Kamila Analous Guarch Percincula - WaarBenJij.nu

Safari en cultureel bezig zijn

Door: Kamila

Blijf op de hoogte en volg Kamila Analous

06 September 2014 | Kenia, Masai Mara

Eindelijk was het zo ver! We hebben wel een week moeten wachten maar nu was het eindelijk zo ver we gaan op Safari. Het is niet alleen op safari gaan want 6 dagen naar dieren kijken is ook te veel van het goede. Naast de safari gingen we de cultuur van Kenia tegemoet.

Zaterdag vertrokken we om 08.00 in noord/oostelijke richting naar Masinga dam Resort. Het viel mij erg mee hoelang dit rijden was na ongeveer 4 uur rijden waren we er. De wegen in Nairobi zijn helemaal top als je die vergelijkt met de wegen buiten de stad. Overal zijn kuilen en vaak is de weg ook onverhard. Dit zorgt ervoor dat je niet echt rustig een tukje kan doen in de auto omdat het zo veel lawaai maakt, helaas. Na het inchecken bij dit ´Resort`zijn we ons gaan opfrissen en hebben we even rond gekeken. Er waren erg weinig mensen in het resort en wat ons al helemaal opviel was dat wij zoals bijna altijd de enige blanken waren. het resort was vrijwel geheel uitgestorven en elk personeelslid die je tegen kwam wilde graag genoeg met je babbelen. Maar goed we hadden een heel programma dus konden niet te lang blijven rondhangen. We hebben onze spullen gedropt in onze kamers en moesten de bus weer in naar Kiambere een verderop ongeveer een uurtje rijden van Masinga dam. Toen we daar aankwamen stonden heel wat mensen voor een hek om te kijken wat er allemaal aan de hand was. Wij wilde met het busje het hek door maar een man zei dat er mensen zouden komen om ons op te halen. In een mum van tijd stonden er zo een 30 vrouwen om ons heen te zingen en te dansen. Het leek wel alsof ze ons allemaal wilde vast houden en aanraken. We werden door de stroom vrouwen al dansend en zingend het hek door gevoerd en ik wist niet zo goed wat ik op dit moment moest doen. We werden met z´n drieën de heuvel af gedanst en toen kwamen we bij een soort van grasveldje waar op de eerste rij 3 plastic tuinstoelen waren vrijgehouden (blijkbaar) voor ons. We gingen zitten en kregen alle een flesje water aangeboden. Op het grasveldje zaten allemaal verschillende 'stammen' in hun eigen traditionele kleding. Dit vond ik erg leuk en ik dacht nou nu gaan we het beleven. Maar nee eerst gingen verschillende mensen speechen dit duurde zo een 1,5 uur. Helaas was bijna alles in het Swahili dus konden we er niks van verstaan. Na het speechen werden we mee genomen om echt traditioneel eten te proeven en drinken. Alleen zag het er heel onsmakelijk uit en heb ik maar een klein sipje van een soort melk met meel papje geproefd en het was te ranzig voor woorden. Met een vertrokken gezicht zei ik maar; oh that taste nice En ze keken me erg blij aan. Het hele dorp stond om ons heen en wilde alles voelen. Ze zaten aan me haar en huid en dat vond ik niet zo prettig. Ze konden niet geloven dat ons haar echt was en bleven er maar aan zitten. Ik vind het een vervelend worden en gelukkig op dat moment begonnen de dansen van de stammen dus konden we terug naar onze stoelen. Na ongeveer een uur was dit ook voorbij en konden we naar huis.
Eenmaal aangekomen bij het resort kregen we eten voor een heel weeshuis en gingen we op tijd naar bed. Voor dat we gingen slapen hebben we eindelijk warm kunnen douchen ( thuis kan dit niet) en al het vuil van ons lichaam konden wassen. De mensen van het platteland zijn ronduit onhygiënisch en stinken een uur in de wind ( sorry).
De volgende ochtend kregen we een rondleiding langs Masinga Dam en dit was echt prachtig. De natuur in Kenia is niet te beschrijven, Kenia kent zo veel verschillende landschappen. Na de rondleiding zijn we door gereden naar Naivasha lake. Dit is een prachtig meer dat in noord- westelijke richting van Nairobi ligt. Terwijl we daar heen reden zagen we de verschillen in Kenia. We zaten op zo een 2000m boven zeespiegel en het was onder weg erg koud. Hier leek het op een soort van jungle en werd bijna alle thee van Kenia verbouw. Gelukkig was dit niet onze eindbestemming. Na ongeveer 6 uur rijden kwamen we aan bij het zonnige Camp Canelly's. We waren helemaal van de kaart omdat we in onze Kenia tijd nog nooit zo veel blanken bij elkaar hadden gezien. We voelen ons erg op ons gemak. Er was een soort festival aan de gang die helaas tot 02.00 s'nachts door ging dus goed heb ik niet geslapen.
De volgende ochtend stapte we weer de auto in om een kwartiertje te rijden naar Hell's Gate national park reserve. Hier ontmoette we onze gids Simon die ons door het park zou leiden. We hebben eerst 8km gefietst door het park en zagen allemaal zebra's, gazelle, buffels, gnoes en everzwijnen. Dit was erg leuk want je was maar een paar meter van ze verwijderd zonder hek ertussen. Halverwege de fietstocht zijn we gestopt om een enorme rots te beklimmen en vanuit daar hadden we een prachtig uitzicht over de vallei. Nadat we wat foto's hebben gemaakt zijn we weer op de fiets verder gegaan. Na 8 km zijn we een wandeling van 2 uur gaan maken door rivier die nu droog staat. Het is een de rivier die door uitgeslepen lava gesteente loopt. Elk jaar slijpt het water wat van de randen van het lava gesteente af en veranderd de rivier. Het water stroomt er alleen tijdens het regenseizoen dus nu konden we er door heen lopen. Hell's gate ligt op slapende vulkanen dus er waren ook veel hot springs, het water word door het onderliggende magma verwarmt. Het water wat uit de bergen kwam was daarom echt heel heet Simon zei dat je er een lekker eitje in kan bakken. Dit hebben we helaas niet kunnen testen wat niemand had ei bij zich. Na een wandeling van 2 uur en wat rotsbeklimmingen moesten we nog die 8 km terug fietsen door de ingang. Deze 8 km voelde als 20 en we waren uitgeput en hongerig toen we weer terug bij de bus kwamen. We stapte de bus in en en reden naar de plek waar we zouden gaan lunchen. Na de lunch zijn we een boottocht gaan doen hierbij zagen we nijlpaarden in het water liggen dit was erg grappig om te zien. Ze liggen met ze alle op een hoopje te slapen en doen helemaal niks. Met de bootje zijn we naar het eiland van Naivasha lake gevaren en daar waren nog verschillende andere dieren. Op dit eiland zijn ook een paar films opgenomen vertelde onze bootgids trots ( andere dan hell's gate). Onze bootgids had twee visjes mee genomen. Als hij een adelaar zag floot hij een paar keer heel hard en gooide hij het visje dicht bij ons in het water. Als de adelaar honger had zou hij zit visje komen halen. En ja hoor in de verte zagen we de adelaar aankomen vliegen en viste het visje met zijn klauwen uit het water. Ik vond dit heel gaaf om te zien en je kon de adelaar van er dichtbij zien. Na bijna twee uur varen zijn we terug gegaan naar de kant en bedankte we de bootgids. We reden terug naar Camp Canelly's en waren erg moe. Graag wilde we snel eten want honger hadden we ook. Helaas had Stephanie een spin boven haar bed. De spinnen hier zijn echt heel anders dan die in Nederland. De spinnen zijn echt gigantisch dik en groot. Dus wilde we iemand gaan halen om de spin weg te halen. Gelukkig was de spin zelf weggegaan en konden we eten. Tijdens het eten viel de stroom uit en zaten we gezellig in het donker met wat kaarslicht. Hier heb ik me eerste Keniaanse biertje gedronken van het merk Tusker. Het was erg lekker maar je krijgt meteen een 0,5 flesje. En na zo een sportieve dag en vermoeidheid komt dat biertje hard aan. Dus maar snel na het eten het bed in gedoken voordat er rare dingen gebeuren.

Dinsdag was erg leuk wakker worden de aapjes hingen in de bomen bij onze huisjes, dit was erg leuk om te zien dat maak je niet zo veel mee in Nederland. Na het ontbijt vertrokken we naar Manjatta Camp. Onderweg zouden we nog iemand ophalen die met ons mee zou gaan op de safari. We mochten zelf de keus maken of we iemand erbij wilde hebben of niet wij vonden dit geen probleem dit is de grootse fout van ons leven geweest. Een dorpje docht bij Naivasha lake haalde we Maria op ( een een of andere griek) toen we haar uit het busje zagen komen wisten we het eigenlijk al meteen. Soms heb je dat bij mensen de uitstraling en alles erbij het klopte gewoon niet. Maar goed wij onderweg naar Masai Mara waar we eindelijk leeuwen en olifanten zouden gaan zien. Toen we aankwamen bij Manjatta Camp zouden we ons snel opfrissen om meteen het wildlife park in te gaan. Hannah, Stephanie en ik zaten na 10 min alweer in de bus voor zenuwen. En na ongeveer 20 minuten kwam Maria aankakken dit vonden we erg vervelend en ze zei sorry zal niet meer gebeuren, oke vergeten vergeven op naar het park. Het was al erg laat dus we konden maar een uurtje in het park rijden maar hebben wel giraffe, zebra's en nog wat dieren gezien. Me moesten terug naar het kamp want het begon te regenen en stormen. In dit kamp heb je niet altijd stroom. De generator ging aan van 18.30 tot 22.30 en van 05.30 tot 06.45. Tussen deze tijden had je de mogelijkheid om alles op te laden. Helaas doet mijn oude telefoon die ik bij me heb er ongeveer 8 uur om volledig op te laden dus hier had ik niks aan. Daarnaast was hier ook bij geen bereik dus contact met de buitenwereld was vrij lastig. Hier hadden we helaas geen warme douch dus moesten we er weer aan geloven. Bij het avond eten kwam Maria niet bij ons zitten wat we erg vreemd vonden. We zouden woensdag weer vroeg opstaan zodat we de hele dag in het park konden zijn. Natuurlijk na het ontbijt op woensdag ochtend heeft Maria ons weer een half uur vertraagt en haalde ze het bloed onder onze nagels vandaan. Onze driver vond het allemaal ook erg vervelend en zei wat van. Deze dag was echt geweldig, we hebben enorm veel dieren gezien en erg veel geluk gehad met de luipaard.Even een opsomming van alle dieren die we hebben gezien zebra, gazelle, giraffe, olifant,buffels, leeuwin, leeuw, luipaard, cheeta, hyena, nijlpaarden, krokodillen en heel wat vogelsoorten. Helaas alleen geen neushoorn.

Na deze geweldige safari zijn we terug gegaan naar het kamp om zo snel mogelijk naar de masai mensen te gaan. Natuurlijk deed Maria er weer veel te lang over en ging Sam (masai man) haar met zijn traditionele kleding haar uit haar tent halen. Sam gaf ons een rondleiding door hun dorp. Alle huizen worden van koeienpoep en modder gemaakt door de vrouwen. In deze huisjes kan je niet staan. Omdat het hard begon te regenen werden we door zo een 5 masai mannen een huisje ingetrokken. De huisjes zijn erg warm van binnen blijkbaar isoleert de koeienpoep erg goed. In zo een huisje zit een erg klein raampje waardoor er bijna geen licht is binnen. Dit doen ze omdat ze bang zijn dat de wilde dieren anders binnen komen. Het park is namelijk niet omringt door hekken dus de dieren zijn vrij om te staan en gaan waar ze willen. De masai mannen vertelde alles over hun gewoontes en rituelen maar al snel kwamen ze met al hun kettingen en armbandjes om te verkopen. Ze hebben erg mooie spulletjes maar de prijzen zijn echt belachelijk dus afdingen is erg belangrijk. Nadat we het dorpje en de mensen gezien hadden vroeg Sam of we wat nog wilde zien. Graag wilde we nog de school zien van de masai mensen en het hoofd van de school wilde dit graag doen. Aan het eind van de rondleiding vroeg hij natuurlijk om een donatie. Dit begint erg vervelend te worden overal waar we komen word gevraagd om een donatie. Maar goed we gaven hem een kleine donatie voor de kinderen. Stephanie vroeg waar de pot was waar ze het in kon doen die was er niet en we moesten het geld aan de man geven. We zullen nooit weten of dit geld daadwerkelijk bij de kinderen komt en dit is erg frustrerend. We gingen deze avond ook weer op tijd naar bed omdat ze de volgende ochtend om 06.00 zouden gaan ontbijten.

Na het ontbijt op donderdag ochtend zaten Hannah, Stephanie en ik rond 06.25 in de bus en natuurlijk was die stomme griek in geen velden of wegen te bekken. Rond 06.45 kwam ze aankakken nadat we net 3 minuten op weg waren zei ze 'Kennedy( driver) please stop the car'. Stephanie, Hannah en ik konden het niet geloven. We moesten van haar terug om haar telefoon hoesje te halen omdat ze die was vergeten. Dus zon was al op en natuurlijk is er dan bijna niks te zien want de leeuwen zijn alleen erg vroeg actief met jagen. Gelukkig hebben we nog 1 leeuw gezien die een gnoe aan het oppeuzelen was dit was erg indrukwekkend om te zien.
Ongeveer rond 09.00 verlieten we het park terug naar Nairobi. Ik heb een hele leuke tijd gehad met deze safari en moet er nu toch echt aan geloven. Maandag beginnen we met onze stage dit word een erg drukke periode met veel werken en verslagen maken.

Asanti voor het lezen en tot het volgende verslag!

Kamila

• 06 September 2014 - 11:54

Liesbeth:

Hoi Kamila,
    Leuk verhaal! Jullie hebben echt al veel beleefd en er ook van genoten, op dit stomme Maria na dan! Kijk alweer uit naar het volgende verhaal.

Liesbeth

• 06 September 2014 - 18:02

Marja:

lieve Kamila,
    Een mooi avontuur, en wat prachtig om al die dieren te zien rondlopen en vliegen!
    En wat waardeer je zo'n warme douche dan weer he....
    Ben benieuwd hoe nu dan de stage gaat verlopen:het hoofddoel van je reis!

groetjes aan Stephanie en Hannah.

liefs en een dikke zoen van mij

• 09 September 2014 - 12:16

Odile:

Hihihi was het een adelaar of toch een anaconda?

Wat super irritant van die Griekse chick, ik word al geirriteerd als ik het lees! Gelukkig toch nog een leeuwtje gezien...

Nu lekker stage, heel veel succes!!!
    XX